DANIEL FERREIRA     CRIAÇÃO + PESQUISA
Todos os posts da pesquisa sobre o uso expressivo do meio digital.
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Gilberto dos Santos Prado perfil
"vontade e capacidade de se surpreender com o novo"

[English version of this post currently not available.]

Na semana passada o professor Gilbertto dos Santos Prado foi homenageado em um evento na ECA/USP, no qual também foi homenageado o professor Armando Sérgio da Silva (CAC). Gilbertto orientou minhas pesquisas de doutorado e mestrado, além de ser o coordenador do Grupo Poéticas Digitais, com o qual colaborei durante todo o período em que eu fazia parte do Programa de Pós-Graduação de Artes Visuais (posts).

Gilberto em reunião do Poéticas Digitais (Out/2011)

Gilberto em reunião do Poéticas Digitais (Out/2011)


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Creative Coding: Comercial Applications cases

This post contains a selection of practical examples of interesting projects and products related to my research topic. The idea here is to shift the focus from artistic, expressive or experimental projects, which I usually deal with in my studies, to the more comercial applications in the creative industry.

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Computers and Code in the Media tweets

Below is a selection of my tweets on or about what I consider to be confusions, misunderstandings and blunders, both in the media and popular culture, about topics related to my research (such as – but not limited to – technology, coding, games, AI, procedurality, language etc.).

Links may be either directly to said confusing content or to a related commentary/post on them. Enjoy!

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Expressividade Procedural pesquisa
sobre o uso expressivo do meio digital (doutorado)

Expressividade ProceduralExpressividade Procedural

Pesquisa de doutorado sobre o uso expressivo das mídias digitais, desenvolvida no programa de Artes Visuais da ECA/USP, com sanduíche na University College London, no Reino Unido.

Tese defendida em 20 de Maio de 2016.

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Autoria Procedural palestra
Encontro de Pesquisadores em Design - PPGDesign Anhembi Morumbi

Emprego Expressivo da Autoria Procedural (Palestra Anhembi Morumbi)

Apresentei a palestra Emprego Expressivo da Autoria Procedural no Encontro de Pesquisadores em Design 2016/1. O evento fez parte do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Design da Universidade Anhembi Morumbi. Com organização do Prof. Dr. Gilbertto Prado, o evento aconteceu no dia 28 de Abril de 2016, às 14h, Sala 185, no 8o andar.

Clique acima para ver o folder do evento.

PPGDesign Universidade Anhembi Morumbi

  

Hour of Code education
trying out the Star Wars themed course at code.org

Hour of Code (Code.org)
[Versão em português ainda não disponível para este post.]

Hour of Code is an initiative of Code.org, an organization dedicated to make computer science and programming more accessible for young students (or really anyone wanting to learn to code).

Procedural literacy is a relevant topic in my research, which is about procedural expressiveness. I’ve been meaning to do an “Hour of Code” since it first came out, a couple of years ago. The recent release of a course based on the movie Star Wars: The Force Awakens seemed like a good opportunity for that.

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Unity ferramenta
engine e ferramenta de autoria multi-plataforma

Unity

Unity é um engine e uma ferramenta de autoria multi-plataforma, mais popularmente utilizada em jogos. Está sendo empregada no desenvolvimento da nova versão do MissionMaker, que por sua vez também é um aplicativo para criação de jogos, parte do projeto Playing Beowulf. Trabalhei neste projeto no ano passado como parte da equipe de pesquisa e desenvolvimento no London Knowledge Lab.

Neste post faço uma breve introdução ao Unity e apresento alguns dos meus próprios experimentos com ele.

Nota: posts sobre Playing Beowulf, MissionMaker 2 (em inglês) e minha pesquisa.

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ProcJam 2015 blog
"Make Something That Makes Something"

ProcJam 2015
[Versão em português não disponível para este post.]

I participated with two works in the Procedural Generation Jam 2015: Branco and Algorithmic Opera.

ProcJam is an event focused on metacreativity. It is not limited to games, or even to digital media – this year’s call for submissions asks for any “game/ nongame/ artgame/ thing/ tool/ toy/ experiment/ art piece with procedural generation in it”.

ProcJam website | ProcJam 2015 website and video

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The Career of Harold Cohen talk
Distinguished Artist - ACM SIGGRAPH Awards 2014

[Tradução em português não disponível para este post.]

Harold Cohen‘s speech for his Lifetime Achievement award at the ACM SIGGRAPH 2014 is a great opportunity to learn about his amazing career as an artist and researcher in computational art (video above).

Read the full post for selected quotes, images and commentary.

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Neural Networks (Google Research) blog

Here is an amazing post at the Google Research blog about some very interesting work being done in Neural Networks and image interpretation/classification.

I selected some quotes below – but the post is worth a read (emphasis added).

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