DANIEL FERREIRA     CRIAÇÃO + PESQUISA
Blog pessoal, temas diversos, atualização intermitente.
Unity ferramenta
engine e ferramenta de autoria multi-plataforma

Unity

Unity é um engine e uma ferramenta de autoria multi-plataforma, mais popularmente utilizada em jogos. Está sendo empregada no desenvolvimento da nova versão do MissionMaker, que por sua vez também é um aplicativo para criação de jogos, parte do projeto Playing Beowulf. Trabalhei neste projeto no ano passado como parte da equipe de pesquisa e desenvolvimento no London Knowledge Lab.

Neste post faço uma breve introdução ao Unity e apresento alguns dos meus próprios experimentos com ele.

Nota: posts sobre Playing Beowulf, MissionMaker 2 (em inglês) e minha pesquisa.

  

ProcJam 2015 blog
"Make Something That Makes Something"

ProcJam 2015
[Versão em português não disponível para este post.]

I participated with two works in the Procedural Generation Jam 2015: Branco and Algorithmic Opera.

ProcJam is an event focused on metacreativity. It is not limited to games, or even to digital media – this year’s call for submissions asks for any “game/ nongame/ artgame/ thing/ tool/ toy/ experiment/ art piece with procedural generation in it”.

ProcJam website | ProcJam 2015 website and video

  

Neural Networks (Google Research) blog

Here is an amazing post at the Google Research blog about some very interesting work being done in Neural Networks and image interpretation/classification.

I selected some quotes below – but the post is worth a read (emphasis added).

  

Obras Digitais no FILE 2015 exposição
"Learn" e "Join Us" na categoria Media Art

FILE 2015

Participo com duas obras digitais na categoria Media Art na exposição do FILE 2015, em São Paulo, de 15 de Junho a 19 de Julho de 2015 (programação).

As obras são Learn, um experimento em aprendizado artificial, e Join Us, uma “capa interativa” que fiz para a banda Venus Volts (saiba mais e acesse as obras nos links).

Meus posts sobre edições anteriores: 2009, 2011 e 2013.

  

Tirinha na Dirty Rotten publicação
Publicação em compilação de quadrinhos (UK)

Dirty Rotten Comics

Tirinha publicada na antologia britânica Dirty Rotten Comics #4 – são quase 100 páginas, com mais de 40 artistas.

Imagens abaixo. Tirinha original: facebook | site

  

Why I Am Thankful For Akismet blog
And why I have no hope in humanity

[Versão em português ainda não disponível para este post.]

Akismet saves millions of bloggers every day from trillions of spam bizarreness such as:

Now, let me ask you… Do you need your website to be successful to maintain your way of life?

And:

Hurrah! After all I got a webpage from where I know how to actually take valuable information regarding my study and knowledge.

And this beauty:

I never “cut” the cord anymore. I use a burn box and 2 candles and about 1 to 2 hours after the birth I help the parents sever the cord by burning it. Not only does it completely prevent infection of the cord (I work primarily in developing countries) but it is also a very nice ritual – not nearly as abrupt as cutting. It gives us all the time to realized what is happening – the baby being severed from its internal mother and now transitioning into this place. It’s really quite lovely.

More after the break. By the way, I didn’t even have to search too much to find these. They were all in page 1 of 1000 from my Spam inbox.

  

The Sculptor (Scott McCloud) review
Some thoughts (and failed expectations) about Mc☁'s latest book

The Sculptor (Scott McCloud)

[Versão em português ainda não disponível para este post.]

The Sculptor (Scott McCloud, 2015) is a very good graphic novel (and also a very big book), with many interesting themes, careful artwork, superb character development and world building and… well, many clichés.

In this post I present some of my (mixed) opinions about the book, as well as my (non-mixed) admiration of McCloud’s work. So, beware many spoilers, personal opinions, criticism and praise!

  

The Kingdom of Dreams and Madness blog
Creative Process, Life, Passion and Silliness

The Kingdom of Dreams and Madness (Mami Sunada, 2014)

[Versão em português ainda não disponível para este post.]

I selected some images and quotes from this fantastic documentary on Hayao Miyazaki and Studio Ghibli, by Mami Sunada (2014) – click image above, or here (new tab).

  

Recapitulando 2014 meta

Thumb Retrospectiva 2014

Recapitulando minhas principais produções e projetos de 2014.

  

Uma Breve História dos Gráficos análise
Análise de uma série em vídeo sobre gráficos de videogame

A Brief History of Graphics

Uma Breve História dos Gráficos (em inglês, “A Brief History of Graphics“) é uma série de video em cinco partes sobre gráficos em videogames (o link leva para a playlist no youtube – vídeos em inglês). Os vídeos são muito bem produzidos por Stuart Brown, com muitos exemplos de jogos e diferentes tecnologias. Eles são curtos e acessíveis, mesmo para quem não joga videogame, mas se interessa pelo assunto.

Embora no geral as informações apresentadas na série parecem estar corretas, algumas partes são problemáticas. Leia o post completo para a minha análise.