DANIEL FERREIRA     CRIAÇÃO + PESQUISA
Blog pessoal, temas diversos, atualização intermitente.
Unity ferramenta| 21/11/2015
engine e ferramenta de autoria multi-plataforma

Unity

Unity é um engine e uma ferramenta de autoria multi-plataforma, mais popularmente utilizada em jogos. Está sendo empregada no desenvolvimento da nova versão do MissionMaker, que por sua vez também é um aplicativo para criação de jogos, parte do projeto Playing Beowulf. Trabalhei neste projeto no ano passado como parte da equipe de pesquisa e desenvolvimento no London Knowledge Lab.

Neste post faço uma breve introdução ao Unity e apresento alguns dos meus próprios experimentos com ele.

Nota: posts sobre Playing Beowulf, MissionMaker 2 (em inglês) e minha pesquisa.

  

ProcJam 2015 blog| 09/11/2015
"Make Something That Makes Something"

ProcJam 2015
[Versão em português não disponível para este post.]

I participated with two works in the Procedural Generation Jam 2015: Branco and Algorithmic Opera.

ProcJam is an event focused on metacreativity. It is not limited to games, or even to digital media – this year’s call for submissions asks for any “game/nongame/artgame/thing/tool/toy/experiment/art piece with procedural generation in it”.

ProcJam website | ProcJam 2015 website and video

  

Neural Networks (Google Research) blog| 18/06/2015

Here is an amazing post at the Google Research blog about some very interesting work being done in Neural Networks and image interpretation/classification.

I selected some quotes below – but the post is worth a read (emphasis added).

  

Obras Digitais no FILE 2015 exposição| 15/06/2015
"Learn" e "Join Us" na categoria Media Art

FILE 2015

Participo com duas obras digitais na categoria Media Art na exposição do FILE 2015, em São Paulo, de 15 de Junho a 19 de Julho de 2015 (programação).

As obras são Learn, um experimento em aprendizado artificial, e Join Us, uma “capa interativa” que fiz para a banda Venus Volts (saiba mais e acesse as obras nos links).

Meus posts sobre edições anteriores: 2009, 2011 e 2013.

  

Tirinha na Dirty Rotten publicação| 21/04/2015
Publicação em compilação de quadrinhos (UK)

Dirty Rotten Comics

Tirinha publicada na antologia britânica Dirty Rotten Comics #4 – são quase 100 páginas, com mais de 40 artistas.

Imagens abaixo. Tirinha original: facebook | site

  

Why I Am Thankful For Akismet blog| 12/04/2015
And why I have no hope in humanity

[Versão em português ainda não disponível para este post.]

Akismet saves millions of bloggers every day from trillions of spam bizarreness such as:

Now, let me ask you… Do you need your website to be successful to maintain your way of life?

And:

Hurrah! After all I got a webpage from where I know how to actually take valuable information regarding my study and knowledge.

And this beauty:

I never “cut” the cord anymore. I use a burn box and 2 candles and about 1 to 2 hours after the birth I help the parents sever the cord by burning it. Not only does it completely prevent infection of the cord (I work primarily in developing countries) but it is also a very nice ritual – not nearly as abrupt as cutting. It gives us all the time to realized what is happening – the baby being severed from its internal mother and now transitioning into this place. It’s really quite lovely.

More after the break. By the way, I didn’t even have to search too much to find these. They were all in page 1 of 1000 from my Spam inbox.

  

The Sculptor (Scott McCloud) review| 07/03/2015
Some thoughts (and failed expectations) about Mc☁'s latest book

The Sculptor (Scott McCloud)

[Versão em português ainda não disponível para este post.]

The Sculptor (Scott McCloud, 2015) is a very good graphic novel (and also a very big book), with many interesting themes, careful artwork, superb character development and world building and… well, many clichés.

In this post I present some of my (mixed) opinions about the book, as well as my (non-mixed) admiration of McCloud’s work. So, beware many spoilers, personal opinions, criticism and praise!

  

The Kingdom of Dreams and Madness blog| 21/02/2015
Creative Process, Life, Passion and Silliness

The Kingdom of Dreams and Madness (Mami Sunada, 2014)

[Versão em português ainda não disponível para este post.]

I selected some images and quotes from this fantastic documentary on Hayao Miyazaki and Studio Ghibli, by Mami Sunada (2014) – click image above, or here (new tab).

  

Recapitulando 2014 meta| 02/01/2015

Thumb Retrospectiva 2014

Recapitulando minhas principais produções e projetos de 2014.

  

Uma Breve História dos Gráficos análise| 02/12/2014
Análise de uma série em vídeo sobre gráficos de videogame

A Brief History of Graphics

Uma Breve História dos Gráficos (em inglês, “A Brief History of Graphics“) é uma série de video em cinco partes sobre gráficos em videogames (o link leva para a playlist no youtube – vídeos em inglês). Os vídeos são muito bem produzidos por Stuart Brown, com muitos exemplos de jogos e diferentes tecnologias. Eles são curtos e acessíveis, mesmo para quem não joga videogame, mas se interessa pelo assunto.

Embora no geral as informações apresentadas na série parecem estar corretas, algumas partes são problemáticas. Leia o post completo para a minha análise.

  




MENU